Auntie memang sampai awal ke ofis. Selalunya belum pukul 7.00. Sampai je terus onkan PC kemas-kemas diri sikit...touch-up sikit...ada masa tak sempat pun nak berbedak..selalunya berbedak dalam kereta. Tu sebab ada masa, bila sampai ofis, dalam lift baru perasan tudung senget la, tudung terbalik la. Dah selesai semua tu, Auntie baca apa yang patut selalunya baca Quran sementara nak tunggu pukul 7.30 time mula kerja.
Tetiba SMS masuk...eh awalnya...sape pulak ni?...."kete kena curi!". SMS dari adik Auntie yang tinggal kat Cheras tu..macam tak percaya je. Auntie terus talipun dia, dia kat balai polis tengah buat report. Memang pencuri kereta ni pro sungguh. Kete tu park dalam pagar rumah. Gate berkunci, kete pulak siap lock dan beralarm bebagai. Tentu pencuri ni buat kerja memalam sedang kita sedap tidor. Kata adik Auntie dia langsung tak sedar, bila bangun pagi ,buka pintu, kete dah lesap. Gate pulak langsung tak ada bekas kena ketok ke hapa...elok je mangga disangkut semula. Mungkin depa ada sendiket curi kete baru. Kereta tu adik Auntie pakai baru 7
bulan dia beli baru Honda CRV model baru tuh...
Apa nak dikata, mungkin bukan rezeki dia.
Harap kita semua berhati-hatilah. Sebulan lepas jiran kawan Auntie kehilangan kereta semasa dia berhenti sembahyang di R & R Tapah. Hairan jugak ye?...orang-orang yang kerja mencuri ni...depa dapat rezeki atas kesusahan orang lain.
Sama-sama lah kita doa, insyaallah adik Auntie dapat semula keretanya.
-----------------------------------------
19 comments:
Rindunya pada k.yan.. Ingat tak pada saya lagi..
Liza
PJ
Lizaaaaaaaaaa!....amboi!!!! lama sungguh tak masuk sini, ingatkan dah takmo kawan lagi :-(
Harap Liza baik-baik saja.- & terima kasih masih ingatkan Kak Yan.
Hello Auntie Yan, hey! Saya still remember you...I did pop to your blog several time too, but you went MIA, like Mei Ling, ha ha.
Anyway, it was or is a beautiful surprise to see your callsign my blog today.
Terima kaseh seribu, Auntie.
By the way, those b/w pics you degan hubby and anak anak, ya?
That car...is it an Austin? Or Ford Prefect? I tried to blow up your pic, but ta'boleh...love to look at old b/w pics. I can see his pants...those days one side can put gunny sack of rice, arhaaa ha ha.
Love that house with the steps too. And wooden houses very cool too. As I have lived in my friend's kampong house many times young days.
Auntie, saya regret my Bahasa is 1950's suda karat...so will not attempt to comment your this posting...takut get mistaken for a marriage proposal, arhaaa ha ha. Itu da la lecheh kan? Ha ha.
Love your b/w pics. Ada lagi ke?
By the way, was was that house? KL?
You keep well and have a nice day, Lee.
Dear U.Lee,
He!..he! Your guess was wrong...It is a family photo taken way back...perhaps in circa 1965...The macho man was my late father and the preety lady, my mak(she is 80 yrs old now)..me...the cute little girl age aboaut 5 yrs old then.The two boys are my younger brothers. The one on the wooden horse is now 52 yrs young..and the one in my maks arms is 50 yrs younger....and the 'cheche' is 53 yrs young!
The car...its a "Prefect"...the first car that my dad owned. I still remember the plate number...AB5865...:-)
The house?...well..it was a government quarters.(Both my parents were teachers) I spent almost all my childhood life in that very house.It was in Grik, Perak,my home town.
Actually, I stiil have more b/w photos..may be some day I will published on my blog...I stiil have photo of myself at the age of one...I tell you!
p/s: about the Bahasa...don't worry...hantam saja, janji boleh faham...
Thanks uncle..
"i lal li qa" (till we meet again-its in Arabic)
شكرا لكم لربط معي. نتطلع الى تبادل الزيارات مع لكم. ويبقى ايضا ان يكون لطيفا اليوم ، لي.
Hi auntie, Ooops, sorry, minta ma'af re error of observation re your b/w pics, ha ha. You sure a cute girl too, ha ha.
At least I got the name of the car correct. Ha ha. And you know, I actually guessed that house is a government house, similar to ones my uncle had at KL's Princess road, near Kg. Baru wayyyy back in the 50's.
Wow! Your hometown in Grik? I used to stop there for lunch very often in the 80's...there's a restaurant, opposite the police station where the food not too bad.
Most times I would arrive from Alor Star and the curfew into the E/W highway starts at 5.30pm. I arrive at 5.20pm, ha ha, and the police or military will advise me, "jangan berenti mana mana, incik", before they roll the barb wire across. They recognise me as my car was a red Alfa Romeo, see me almost every two weeks about same time always.
Once I was late by ten minutes, had to plead with them let me thru as had important meeting in KB next morning. They let me.
I have stayed twice in Grik, even seen a movie at that old wooden cinema...alamak kena bitten by bugs like no tomorrow! Stayed at Gua Musang, Kuala Krai...infact most small towns during my working days on business.
Auntie, I really somehow feel so thrilled knowing you from Grik....I always love small town people...those days, enjoy minum kopi with the pakciks at kedai kopi buka cheritas, as well smack mosquitos from Lengong to Gua Musang.
You wrote something in Arabic, saya return one to you too above...not a marriage proposal, ha ha.
Jumpa lagi, Lee.
me lagi suwe, dulu parking motor depan post pak guard kat apartment teww pun voleee hilang.. aram*jadah btoiii pak guard tewww..
Dear Uncle.
Wah!...you really travelled a lot, no wonder you have many stories to tell us. If ever you come to Malaysia, do visit my home town...totally different now. Ha! ha! you still remember the wooden cinema? the building is still there but they closed it. Thats the place I used to see old films with my two little brothers. My dad would wait for us outside when the show ended.
p/s: kah! kah!kah!...bahasa apa itu??
" Ma as-salamah" (good-by, also in Arabic) :-)
Oppsss...Uncle Lee, the first time I open the comment box...I coul'd recognised the writting because what came out was something like Java script....he!..he!...now, I know...its Arabaic...I pun tak faham dia cakap apa...kena tanya my blogger friend Putri Hang Li Poh...she went to Jorden to polish her Arabic resently.
en_me,
Salam dari Auntie,
kedang-kadang guard ni pun tak boleh percaya juga...bukan semualah.
Adik Auntie tu sebelum ni hilang skuter kat rumah jugak dia parking. Sebelum tu dia hilang Honda kacai. After 2 years
polis informed dia kapcainya dah dijumpai di parking Pertama Komplek
plate numbernya pun masa sama...berani sungguh pencuri ni.
Hi Auntie Yan, it is Arabic...I got it translated from English to Arabic, it says, "thank you for coming to my blog, and have a nice day'...don't worry, not a marriage proposal, ha ha.
Wa, that old wooden cinema still there, but da tutup?
I can tell you..nothing to do at night, pergi tengok movie, alamak, the bugs had a feast...scratched like orang gila too, ha ha.
I remember one late petang I driving across the EW highway, just as I crossed a bridge over a tasek, the ayer below meletup. Loud bang and big splash!
For a moment I thought Chin Peng up to his tricks again, ha ha.
Apparently, some soldiers had thrown a small bomb into the lake to stun the ikan...for dinner! New way of catching fish, ha ha.
I remember there's an Indian kedai makan in Grik, I used to stop and eat their roti or Indian rice...
Yes, Grik brings back memories.
I promised myself, bila saya next balek kampong, I will rent a car and travel to all these places where many old memories still linger.
Thanks for the kind invitation. You will be on my lis to visit, ha ha.
You keep well and have a nice day, Aunty Yan.
By the way, ada senang pop over..ada cherita baru, *wink*, Lee.
Dear U.Lee,
Ealier morning sudah visit your blog....you memang ada banyak idea nak tulis...
p/s :errr some pictures in between the sories make me *blush*
Take care.
Amboi Kak Yan flirting dengan Uncle Lee yer? Haha...hilang kisah nak baca psal kereta hilang - dok baca pasal Grik zaman dulu-dulu pulak....
he he..
Salam Kak Yan...
Sekarang ni pencuri2 kereta ni professional ye kak...senyap2 aje diorang buat kerja...asalkan kita leka sekejap aje...abis diorang kebas...
Kene lebih berhati2 sekarang...especially sekarang ni pencurian kereta berleluasa...
Mak Andeh...he..he...kan ke U.Lee ni romeo (ampunn Uncle)Baca saja entry dia..ada 2 girl friends dalam satu masa!
Apa yang U.Lee cakap tu memang betul (pasal Grik punya history). Skg semua tu dah tak de lagi.Jangan takut kalau nak visit...try le pergi buat trekking ke Royal Belum....kata orang best sangat, tapi KY sendiri tak pernah sampai pun. :-)
Lady,
Baru malam tadi adik Akak bagi tau dia dah beli kereta, MyVi katanya.Susah tak de kereta...nak tunggu segala insurance lambat benau.
Hi Auntieyan, ha ha..no problemos, I was a big buaya young days. But now a good wife, one only...and age has caught up, ha ha. Only memories are left.
You keep well Auntieyan, have a nice weekend, Lee.
Kesian..Farah pun hilang keter 2 bulan sudah. Tapi dah apat balik insuran claim dah... Owh, jemput ke ADIEJIN.COM yang baru...makin hangat kak oiii...!!!
Salam Adiejin.....lamaaaaanyaaaaaa.
tak mai sini...awatnya?..isyy..
Akak macam biasa je...memang ada dok pergi kat u punya blog. The last time pergi orang dok tidooo dengan kaki terjuntai...La dah bangun kena pergi le....:-)
p/s: Adik Akak tu dah tak tahan nak tunggu insuran settle...so, dia rembat MyVi saja dulu.
Salam Aunty..
Dah lama tak tinggal jejak...kali akhir bila aunty masuk hospital...Alhamdulillah aunty dah sihat..semoga terus sihat. Namun begitu selalu aini di sini...maklumlah..aini ni kerdil saja...takut aunty pun terlupa. TYak sangka rupanya ingatan aunty masih muda belia...masih ingatkan saya. Terharu rasa ..
Aunty...nak minta email aunty boleh..?
salam
ainizakri
Post a Comment